Ad Code

ព្រះ​ពុទ្ធ​ទ្រង់​គ្រឿងជាបដិមាតំណាង​នៃ​ពិធីពុទ្ធ​ រាជសម័យអង្គរ

ក្នុងសម័យអង្គរចាប់តាំងពី គ.ស៨០២ដល់​គ.ស១៤៣២ នោះប្រវត្តិសាស្ត្រ កម្ពុជាបាន​បញ្ជាក់ថា ព្រះមហាក្សត្រ​ទ្រង់បាន​ប្រកាន់​ខ្ជាប់នូវ​ពិធី២យ៉ាងក្នុងការ​បង្កើន​តេជានុភាពដើម្បី​ដឹកនាំប្រទេសជាតិ អោយ​មាន​​ការរីកចម្រើននោះ​គឺទី១ ពិធីទេវរាជ និងទី២ ពិធីពុទ្ធរាជ។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ខណៈនេះ ខ្ញុំលើកបង្ហាញតាមរយៈអត្ថបទនេះ​តែចំណែក​ពិធីពុទ្ធ​រាជប៉ុណ្ណោះ ដែលមានភស្តុ​តាង ឬបដិមាជាមូលដ្ឋានសម្រាប់ជាទីស​ក្ការ​បូជានោះ គេហៅថាបន្តមកថា ព្រះពុទ្ធទ្រង់​គ្រឿង។ តើព្រះពុទ្ធទ្រង់គ្រឿងជាអ្វី?


មុននឹង​និយាយអំពីបញ្ហាព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់គ្រឿង​គឺខ្ញុំលើកបង្ហាញតាមរយៈ​ការបើក​រង្វង់ក្រចកអំពី​ពិធីទេវរាជក្នុងខាងដើមនៃសម័យ​អង្គរនោះគឺ មានការ​រៀបចំ​ប្រារព្ធពិធីសក្ការៈព្រះបដិមា​លិង​​​្គ​ព្រះឥសូរដែលបានតម្កល់លើបល្ល័ង្ក​ឧមាយោនី​ដែលជាការនិយម​ដ៏ល្បីល្បាញបំផុត។ ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​ការប្រារព្ធពិធីពុទ្ធរាជវិញនោះតាមរយៈ​​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​សម័យ​អង្គរគឺ ឋិតក្នុង​រជ្ជកាលនៃព្រះ​មហាក្សត្រព្រះនាម​ជ័យវរ្ម័នទី៧ គ.ស១១៨១ ដល់ គ.ស១២១៨ តែ​ម្តង។ ចំពោះចម្លើយអំពី​អ្វីដែល​ហៅថា បដិមាព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់គ្រឿងនោះ គឺ​ជាបដិមា​តំណាងព្រះពោធិសត្វដែលយើង​បាន​ឃើញមានការនិយមមកទល់នឹងបច្ចុប្បន្ន​នេះនៅតាមវត្តអារាមនានា ដូចជានៅតាមសាលា​ធម្មសភា(សាលាឆាន់) និងនៅតាមព្រះវិហារ​ជាដើម។ ជាពិសេសកន្លែងតម្កល់ព្រះបដិមាព្រះ​ពុទ្ធទ្រង់គ្រឿងនេះ ឋិតនៅខាងក្រោមនិងខាងមុខ​ចំហៀង​ខាងស្តាំនៃពុទ្ធប្បដិមា។ ប្រការដែលគេ​តែបានកត់សម្គាល់ និងបាន​និយាយតៗគ្នាមក​នោះ ហៅថា ព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់គ្រឿង​ គឺបានបង្ហាញ​អំពីការតុបតែងលម្អនៃបដិមានោះតែម្តង។ បានសេចក្តីថា បដិមានោះមិនមានការរចនាតាម​បែបគ្រងស្បង់ចីវរ ដូចព្រះសង្ឃនោះទេគឺ​ជាការ​រចនា និងតាត់តែង​លម្អព្រះកាយហាក់​ដូច​ជាព្រះ​មហាក្សត្រ​ទៅវិញ។ គឺបដិមា​ព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់គ្រឿង​​មានន័យថា ជាភេទគ្រហស្ថដែល​​​​គេ​តែងសម្គាល់​ថា ជាព្រះពោធិសត្វលោកេស្វរៈ​ទេតើ។ ជា​ពិសេស​ក្នុងរជ្ជកាល​ព្រះ​​​បាទជ័យវរ្ម័ន​​ទី៧ ជាសម័យ​កាលនៃ​ការនិយម​ពុទ្ធ​សាសនា​មហា​យានហើយ​ដែល​​មានព្រះ​បដិមា​តំណាង​​​​ព្រះពោធិសត្វគឺជា​ទីគោរពសក្ការៈ ដ៏មាន​ប្រជាប្រិយភាពបំផុត។ តាមរយៈ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​​គេ​តែងសង្កេតឃើញបដិមាព្រះពុទ្ធ​​​ទ្រង់​គ្រឿង​មានឥរិយាបថអង្គុយពែន​ភ្នែនផង ហើយ​ក៏មានលម្អ​ដោយ​នាគប្រក់ជានាគ​ក្បាល៧ ផង និងក៏​មានព្រះឥរិយាបថឈរផង​ដែរ។ ព្រះពុទ្ធបដិមាហៅថា ព្រះអង្គទ្រង់គ្រឿងនេះ គឺគ្រឿងនៅក្នុងទីនេះសំដៅទៅលើ​សម្លៀក​​​បំពាក់ ឬការរៀបចំបំពាក់​គ្រឿង​​​​​អលង្ការ​ប្រហាក​់​ប្រហែលទៅនឹង​ព្រះមហា​ក្សត្រ​​​ពិត​ប្រាកដ។ ជាក់ស្តែងសម្ភារៈ​តុបតែង​ទាំងនោះ​​មានដូចជា នៅនឹងព្រះកេស​មាន​​​ពាក់​មកុដ មានកំពូលស្រួលទៅលើ។ ចំណែក​ឯចំហៀង ខាងក្រោមមកុដដែលនៅ​ក្បែរ​ត្រចៀក​ទាំងសង​ខាងនោះមានលក្ខណៈជា​ក្បាច់​កន្ទុយ​ហង្សល្អ​ស្រស់ ងឡើងលើ។ រីឯស្មាទាំង​សងខាងនៃបដិមាក៏មានលម្អដោយក្បាច់ផ្កាពន្លៃ កំពុង​លូតលាស់ទៅលើមានលក្ខណៈ​​ស្រួចៗ​ផង​ដែរ។ ចំណែកឯការលម្អលើ​ដើមទ្រូង​និង​ជុំវិញ​​​​​​គល់កនោះ ក៏មានគ្រឿងអលង្ការមាន​តម្លៃដូចជា មាសពេជ្រជាដើម។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ​នៅ​លើដើមទ្រូងក៏មានពាក់​ខ្សែខ្វែង ឬហៅថា ពាក់ឆៀងជាសញ្ញាលេខគុណ ក៏ដូចជារូប​ចម្លាក់​​ឬជាគំនូរដូចព្រះឥន្ទ​នោះ​ដែរ។ឯសម្ភារៈ​​បំពាក់​នៅនឹងដើមដៃទាំងសងខាង និង​នៅ​កដៃទាំងឆ្វេង​និងស្តាំ​នោះក៏មានលម្អ​ដោយ​​តំណាង​នៃគ្រឿងអលង្ការ។ ការពិនិត្យ​មើល​បដិមានៃព្រះ​អង្គទ្រង់​គ្រឿង​នេះ​គឺមិន​ខុសពី​ការតុបតែងរាងកាយនៃ​ព្រះមហា​ក្សត្រ​សោយ​រាជ្យនោះទេ។ យ៉ាងនេះ​ហើយទើប​គេតែង​បានសន្មតតាមរយៈភស្តុតាងបន្សល់​នូវ​បដិមា​ជាទីសក្ការបូជាជាព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់គ្រឿង​នេះ​​ក្នុង​ការសន្និដ្ឋានថា បានកសាង​ឡើង​ក្នុង​​សម័យ​​អង្គរសម្រាប់ប្រារព្ធ​ពិធីពុទ្ធ​​រាជជា​ពិសេស​​ក្នុងអំឡុង​សតវត្សរ៍​ទី១២ និង​ដើម​សតវត្សរ៍ទី១៣នៃគ្រិស្ត​សករាជ​ពិត​មែន​ ព្រោះ​ព្រះ​មហាក្សត្រដឹកនាំ​ប្រទេសជាតិ​តាមពុទ្ធ​សាសនា​​មហាយាន។


សរុបសេចក្តីមក ពិធីពុទ្ធរាជនេះ​គឺជាការលើក​កម្ពស់នូវជំនឿរបស់ព្រះមហាក្សត្រក្នុងការ​ប្រ​កាន់​យ៉ាងខ្ជាប់ខ្ជួនខាងពុទ្ធសាសនាបែបមហា​យាន។ ជាពិសេសព្រះមហាក្សត្រនោះហើយ​ដែល​​​កំពុង​មានព្រះតួនាទីជាព្រះពោធិសត្វក្នុង​ការ​ស្វែងរកសេចក្តីសុខជូនសង្គមជាតិ។ ដូចនេះ​​បដិមាព្រះពុទ្ធទ្រង់​គ្រឿងនេះជារូបតំណាងនៃ​ព្រះ​មហាក្សត្រទ្រង់ដឹកនាំប្រទេសជាតិអោយមានវឌ្ឍនភាពនិងវិបុលភាពពិតប្រាកដ៕


 



ព្រះ​ពុទ្ធ​ទ្រង់​គ្រឿងជាបដិមាតំណាង​នៃ​ពិធីពុទ្ធ​ រាជសម័យអង្គរ

Post a Comment

0 Comments

Close Menu