Ad Code

ក្បាច់​ចម្លាក់​ ដ៏ល្អអស្ចារ្យ​នៃប្រាសាទ​បន្ទាយស្រី សម័យអង្គរ

ក្នុងសម័យអង្គរ​មានប្រាង្គប្រាសាទ​មួយ​ដ៏តូច​ច្រឡឹងប្រកបដោយ​គុណភាពថ្មពណ៌ផ្កាឈូក ដ៏កម្រ​រកបាន​ និង​មានបំពាក់ដោយ​គ្រឿង​អលង្ការ​ផ្នែក​ក្បាច់ចម្លាក់​ល្អឥត​ខ្ចោះដល់​កំពូលនោះ​កសាង​ពីគ.ស ៩៦៧ ដោយ​ព្រះមហាក្សត្រ​២អង្គគឺ ព្រះ​បាទ​រាជិន្ទ្រាវរ្ម័ន និងព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៥ ក្នុង​ការឧទ្ទិស​ដល់ព្រហ្មញ្ញ សាសនា​។ ប៉ុន្តែ​ព្រះមហាក្សត្រ​ទាំងពីរ​អង្គដែលបាន​កសាងប្រាសាទបន្ទាយស្រី​គឺ ព្រះអង្គ​មានជំនឿ​ខ្លាំងទៅលើព្រះ​ឥសូរ​ ព្រោះ​គេបានដឹងថា តាមការ​កត់ត្រា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​បានបញ្ជាក់នៅក្នុង​ព្រះបច្ឆាមរណនាម​ព្រះអង្គ​ថា “សិវលោកា” និង​”បរមសិវលោកា”។


អ្វីដែល​ធ្វើអោយ​ភ្ញៀវ​ទស្សនា​ប្រាសាទ​នេះមានការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ និងមានការ​ចាប់អារ្មមណ៍ក្នុងចិត្ត​ដោយ​​ការ​ស្ងើច​សរសើរយ៉ាង​ខ្លាំងនោះ​គឺបញ្ហា​ចម្លាក់​ថ្ម​ប្រាសាទ​ដែល​គេនិយាយថា ស្ទើរ​តែ​រលាយ​​​សាច់មួយ​ទៅហើយ​តាមរយៈគ្រឿង​អលង្ការ​​​​ដែលគេបានធ្វើការ​ប្រដូច​ទៅ​នឹង​អលង្ការ​​របស់​​​​​នារី ទើប​ស័ក្តិ​សម​នឹងឈ្មោះ​ថា ជា​ប្រាសាទ​​បន្ទាយ​ស្រី​នោះ។ មានមតិអ្នក​វិភាគដោយ​ផ្អែក​តាម​រយៈសាសនា​ព្រាហ្មណ៍ ឬហិណ្ឌូសាសនា​នោះ​បានយល់ឃើញថា ប្រាសាទ​បន្ទាយស្រីជា​មណ្ឌូល​វប្បធម៌នៃការ​សំយោគ​ព្រះ​អាទិទេពធំៗទាំង​បីអង្គ ឬហៅថា ជាការ​បង្រួបបង្រួមនៃនិកាយទាំងបី​អោយមានលក្ខណៈមូលត្រកូល​ជាមួយគ្នាឋិតក្នុង​បូជនីយដ្ឋានតែមួយ។ ជាក់ស្តែង​ប្រាង្គប្រាសាទ​ទាំងបីឋិតនៅត្រង់​ជួរតែមួយពីខាងជើងទៅខាងត្បូង​នោះ​គឺ ប្រាង្គខាងជើង​ជាការ​តម្កល់​បដិមាព្រះវិស្ណុ ឬព្រះ​នារាយណ៍,ប្រាង្គកណ្តាលសម្រាប់​ឧទ្ទិសថ្វាយ​ព្រះឥសូរ ឬព្រះសិវៈ និងប្រាង្គខាងត្បូង​សម្រាប់ឧទ្ទិស​ថ្វាយព្រះ​ព្រហ្ម។ តាមរយៈ​សំណង់​វប្បធម៌នៃប្រាសាទ​បន្ទាយស្រីគឺជាការ​ផ្គុំបញ្ញាញាណរបស់សិល្បករ​ឆ្លាក់​ថ្មដ៏កំពូលៗក្នុង​ការ​រំលេច​ចេញជាស្នាដៃដ៏អស្ចារ្យ​បំផុត និងគួរ​អោយអ្នក​ទស្សនា​មានការ​ស្ងើចសរសើរ​យ៉ាង​ក្រៃលែង។ ភាពល្បីល្បាញនៃចម្លាក់​ថ្មប្រាសាទបន្ទាយ​ស្រី ដែល​ចាត់ទុកជាស្នាដៃ​កម្រ​រកបាននោះ បុព្វបុរស​ ឬអ្នក​បុរាណវិត្ថុវិទ្យាបាន​ប្រសិទ្ធនាម​ក្បាច់​ចម្លាក់​ប្រាសាទ​បន្ទាយស្រីទុកជាពុម្ពគំរូក្នុងការ​និយម​ប្រើ​ប្រាស់​ទូទៅថា “ក្បាច់​បន្ទាយស្រី” តមកទល់នឹង​បច្ចុប្បន្ននេះ។ ជាពិសេស​គេបាន​ហៅថា ក្បាច់​ចម្លាក់​ប្រាសាទ​បន្ទាយស្រីគេចាត់ទុក​ជាគ្រឿង​អលង្ការ​នៃសិល្បៈខ្មែរ​បន្តគ្រប់​ជំនាន់​ទាំងអស់​ដែល​តែងបន្ត​ទាំងការ​សិក្សារៀនសូត្រ​ និងទាំងការ​ត្រងត្រាប់ទុក​ជាគំរូពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹងចម្លាក់​ដទៃទៀតក្នុង​សង្គមខ្មែរ​ពិត​ប្រាកដ។


ជាក់ស្តែង​ដូចរូបថតនៃចម្លាក់​មួយ​ផ្ទាំង​ភ្ជាប់​មកជាមួយ​នឹងអត្ថបទនេះ មានប្រភពពីប្រាសាទ​បន្ទាយស្រី​ដែល​បច្ចុប្បន្ននេះ​មានការ​ថែរក្សាដោយ​តម្កល់​នៅសារមន្ទីរជាតិភ្នំពេញដែល​ចម្លាក់នេះមាន​អាយុ​ជាង​មួយពាន់ឆ្នាំមកហើយ​នៅតែ​រក្សាបាន​ភាព​រស់​រវើក​ និងល្អឥតខ្ចោះ​ហើយដែលពុំ​មាន​គូប្រៀប​ប្រដូច​បានឡើយ។ តាមរយៈក្បាច់​ចម្លាក់នេះ​ចំពោះ​យើងដែល​មិនមែនជាអ្នកមាន​អាជីពជាជាង​ចម្លាក់​នោះមើលទៅហាក់ដូច​ជាធម្មតាប៉ុណ្ណោះ ដោយ​គ្រាន់​តែគិតថា ល្អ និងមានលក្ខណៈច្បាស់​ក្រឡែត​ដូចជា​ធម្មជាតិពិត។ ចំណែក​ឯចក្ខុវិស័យ​របស់​ជាង​ចម្លាក់​វិញ​បាន​មើល​ឃើញថា​ ជាចម្លាក់​ដ៏ល្អប្រណីត​បំផុត​ហើយដែល​ស្តែង​ចេញពី​ការ​ប្រើប្រាស់​ពេលវេលា​យ៉ាង​យូរទៀតផងទម្រាំតែ​ព្យាយាម​ឆ្លាក់​បានចេញ​ជារូបរាង​យ៉ាងនេះ។ មើល​ចុះ​ចំណិតនៃ​ចម្លាក់​បាន​បង្ហាញនូវក្បាច់​មានសណ្ឋាន​ស្តើង​តាមរយៈការ​ចៀរ​ឬឆ្វៀល​ថ្ម ហាក់ដូច​ជាការ​ចៀរ​ឈើ ឬការដាប់​ឈើយ៉ាង​នោះដែរ។ ទន្ទឹមនឹងក្បាច់​ដ៏ល្អ​ប្រណីត​គ្មានគូប្រៀប​នេះគឺ​សិល្បករ​ក៏ដូចជាបុព្វបុរស​ចង់​បង្ហាញ​អំពី​ឥទ្ធិ​ពលនៃ​ការហោះហើរ​តាមរយៈការជិះគ្រុឌនៃព្រះវិស្ណុ​(នារាយណ៍)លើអាកាស​វេហា។ នៅអមសងខាង​ចម្លាក់​ព្រះ​វិស្ណុជិះគ្រុឌ​ក៏មាន​ការឆ្លាក់​ជាភ្ញីផ្កា​តាមលំនាំ​នៃដងខ្លួននាគដែលមាន​ក្បាល​នាគចេញពី​មាត់​គ្រុឌ​ទាំងសងខាងដែរ។


យើង​មិនអាច​យល់​បានអស់​អំពី​អត្ថន័យនៃចម្លាក់​នេះ​ទេ​ដោយ​គ្រាន់តែ​យល់ថា ជាការ​ធ្វើ​ដំណើរ​ផ្លូវ​អាកាស​របស់​វិស្ណុ​តាមការ​ជិះ​គ្រុឌប៉ុណ្ណោះ។ ឯអ្វី​ដែល​កម្ររកបាន​ហើយដែល​សិល្បករ​ជំនាន់ក្រោយ​ធ្វើមិន​ងាយ​ដូចនោះគឺ ទឹក​ដៃនៃ​ការឆ្លាក់​ថ្មរបស់​សិល្ប​ករ​ខ្មែរ​បុរាណតែម្តងដែលចាត់ទុក​ជាតម្លៃ​ខ្ពស់​ដល់​កំពូលពិតប្រាកដ៕


 



ក្បាច់​ចម្លាក់​ ដ៏ល្អអស្ចារ្យ​នៃប្រាសាទ​បន្ទាយស្រី សម័យអង្គរ

Post a Comment

0 Comments

Close Menu