Ad Code

អ្នក​ជំនាញ​អភិរក្ស​ជាតិ​-​អន្តរជាតិ ​កំពុង​យកចិត្តទុកដាក់​ជួសជុល​ព្រះពុទ្ធ​រូប​ពីរ​អង្គ​ សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​ នៅ​ប្រាសាទ​ប្រែរូប​



​សៀមរាប ​៖​ អ្នកជំនាញ​អភិរក្ស​ថ្ម​ នៃ​នាយកដ្ឋាន​អភិរក្ស​ប្រាសាទ​ក្នុង​ឧទ្យាន​អង្គរ​ និង​បុរាណវិទ្យា​បង្ការ​របស់​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា សហការ​ជាមួយ​ស្ថាប័ន GIZ រួមទាំង​អ្នកស្រាវជ្រាវ​កូរ៉េ បាន​ពិភាក្សា​ផ្លាស់ប្ដូរ​យោបល់​លម្អិត​តាម​ជំនាញ​នីមួយៗ ដើម្បី​បំពេញការងារ​អភិរក្ស​ក្នុង​ការ​ប្រើប្រាស់​បច្ចេក​ទេស​ និង​សម្ភារៈ​ដែល​មិន​ប៉ះពាល់​ដល់​ការ​ជួសជុល​ព្រះពុទ្ធ​រូប ​ពីរ​អង្គ​ សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​ ស្ថិតនៅ​ប្រាង្គ​កណ្តាល ​នៃ​ប្រាសាទ​ប្រែរូប​។​

​លោក លី វណ្ណា ប្រធាន​នាយកដ្ឋាន​អភិរក្ស​ប្រាសាទ​ក្នុង​ឧទ្យាន​អង្គរ​ និង​បុរាណវិទ្យា​បង្ការ​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ បច្ចុប្បន្ន​ ក្រុម​អ្នកជំនាញ​ បាន​សម្រង់​ស្ថានភាព​ខូចខាត រក​បំណែក​ព្រះ​ពុទ្ធរូប​ទាំងពីរ​អង្គ​ដែល​បាត់បង់ សម្អាត និង​ផ្គុំ​បំណែក​ដែល​រកឃើញ​នោះ​ទៅនឹង​ដងខ្លួន​ពុទ្ធរូប​រួចរាល់​អស់ហើយ​។

ចំពោះ​ការងារ​ដែល​នៅសល់​ត្រូវធ្វើ​បន្ត​ គឺ ការសិក្សា លើ​សមាសធាតុ​បន្សំ ​នៃ​សម្ភារៈ​នីមួយៗ​ ដែល​ខ្មែរ​បុរាណ​យក​មក​ធ្វើ​ពុទ្ធរូប មាន​ដូចជា ១.ថ្ម​ភក់ ពុទ្ធរូប​ទាំងពីរ​អង្គ​ធ្វើឡើង​ដោយ​ការ​ផ្គុំ​ថ្មភក់​ច្រើន​ដុំ​ប្រភេទ​ផ្សេងៗ​គ្នា ដែល​ខ្លះ​សន្និដ្ឋានថា ​យក​ពី​ប្រាសាទ​នៅក្នុង​តំបន់ ឯ​ខ្លះទៀត​មិនដឹង​ប្រភព​ទេ​។ ​២. ខ្មុក​ម្រ័ក្សណ៍​ ដែល​ខ្មែរ​បុរាណ​យកមក​ប៉ាត​លាប​លើ​រូប​បដិមា​។​ ៣.ពហុ​វណ្ណភាព (​ពណ៌​ចម្រុះ​) ៖ មាន​ទឹក​ពណ៌​មាស​ និង​ក្រហម​ជាដើម ដែល​មិនទាន់​ដឹងថា​ ខ្មែរ​បុរាណ​យកមក​ពី​ប្រទេស​ចិន ប្រទេស​ជិតខាង ឬ​ផលិត​ខ្លួនឯង​។​ ៤.កំបោរ​បាយអ​ម្រ័ក្សណ៍​ ពាស​បាយអ ​ដើម្បី​ភ្ជិត​កន្លែង​ប្រហោង ហើយ​លាប​ម្រ័ក្សណ៍​ពីលើ​រូប​។ ៥.ដែក មាន​មូល ស្រួច ទាល ជ្រុង ដែល​បុរាណ​យក​ធ្វើ​ជន្លួញ ធ្វើ​ខ្ចាប់​ ដើម្បី​ត​ដុំថ្ម​មួយ​ទៅមួយ​ទៀត​ ក្នុងការ​ធ្វើ​រូប​បដិមា ហើយ​មានគុណ​ភាពល្អ ប្រើ​បានយូរ​។​ ៦.ឈើ​ ធ្វើជា​ស្នៀត ពន្លួញ​ឈើ​ដើម្បី​ត​ថ្ម​។​ ៧.គ្រឿង​លម្អ​ នៅលើ​ស្បង់​ចីវរ ខ្សែក្រវាត់​មាន​លម្អ​ដោយ​សំបក​សិប្បិសត្វ​យ៉ាង​ស្រស់ស្អាត​។​

ចំពោះ​សំណាក​ខ្មុក​ម្រ័ក្សណ៍​និង​គ្រឿង​លម្អ ក្រុមការងារ​បាន​យកទៅ​ពិសោធ​នៅ​ប្រទេស​កូរ៉េ ដើម្បី​ដឹង​ពី​ប្រភព​ និង​អាយុកាល ដែល​បច្ចុប្បន្នកំពុង​រង់​ចាំ​លទ្ធផល​។​

លោក​បន្តទៀតថា ដោយសារ​សម្ភារៈ​ដែល​យ​ក​មក​ប្រើ​មាន​ភាព​ចម្រុះ តម្រូវ​ឲ្យ​អ្នក​ជំនាញ​ផ្នែក​នីមួយៗ​ ត្រូវ​ស្វែងយល់​របៀប ​នៃ​ការប្រើប្រាស់​ និង​ប្រភព​ នៃ​វត្ថុធាតុដើម​។ ដូច្នេះ​ លោក​ក៏បាន​ទាម​ទារ​ឲ្យ​ក្រុមការងារ​សម្រង់​ព័ត៌មាន​ខូចខាត​ឲ្យ​អស់ ពិនិត្យមើល​ស្លាកស្នាម​ជា​លក្ខណៈ​ពិសេស​ នៃ​បច្ចេកទេស​បុរាណ​លើ​រូប​ព្រះពុទ្ធ​។ កំណត់​កូដ​ពណ៌​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់លាស់​ទៅលើ​ភាព​ខូចខាត ​នៃ​សំណង់ ហើយ​សម្ភារៈ​ពី​បុរាណ​ដែល​អាច​ប្រើការ​បាន ត្រូវ​យកមកប្រើ​ឡើងវិញ ដោយមាន​ការ​ពិនិត្យ​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​ពី​វិស្វករ​ ទៅលើ​ភាព​ធន់ និង​ភាព​មាំ ​នៃ​ការ​ទ្រ​ទម្ងន់​បដិមា​។

លើសពីនោះ ​ត្រូវមាន​អ្នកជំនាញ 3D Scaning ដើម្បី​មាន​ភាពងាយស្រួល ​និង​ដឹង​ច្បាស់​អំពី​បច្ចេក​ទេស​កាន់តែ​លម្អិត​ក្នុងការ​បំពេញបន្ថែម​រូប​ដែល​បាត់បង់​ឲ្យ​ត្រូវ​នឹង​រូប​ពិត​។

ក្នុងនោះដែរ​ ដើម្បី​បន្ថែម ​និង​ពង្រឹង​សមត្ថភាព នាយកដ្ឋាន​ ក៏បាន​រៀបចំ​វគ្គ​បណ្ដុះបណ្ដាល​បុគ្គលិក​ជំនាញ ទាក់ទង​នឹង​ការ​ពង្រាង​រូប​ផង​ដែរ ដើម្បី​ធ្វើ​ឲ្យ​ការ​អភិរក្ស​ និង​ជួសជុល​កាន់តែ​ល្អប្រសើរ​។​

​សូម​បញ្ជាក់ដែរថា ពុទ្ធបដិមា​ទាំងពីរ​អង្គ​ នៅ​ប្រាង្គ​កណ្តាល​ប្រាសាទប្រែរូប គឺ​បាន​បាត់បង់​ព្រះ​កេស ព្រះហស្ត​ទាំងស្រុង និង​ដាច់​ត្រឹម​កជើង​។

បដិមា​ព្រះពុទ្ធ​ទាំងនេះ ធ្វើ​អំពី​ថ្មភក់​ក្នុង​រចនាបថ​បាយ័ន ទ្រង់​ឈរ​ក្នុង​កាយវិការ​អភ័យ​មុ​ទ្រៈ​លម្អ​ដោយ​ខ្មុក​និង​ម្រ័ក្សណ៍ មាន​ក្បាច់​បិទ​លម្អ​ដោយ​គ្រឿង​សិប្បិសត្វ​ថែមទៀត​។

បើតាម​លក្ខណៈ​សម្គាល់​ខាង​ផ្នែក​ក្បាច់លម្អ​ និង​រចនាបថ​ បង្ហាញថា ព្រះ​ពុទ្ធរូប​ទាំងពីរ​អង្គរ​នេះ​ប្រហែលជា​ធ្វើឡើង​ក្នុងសម័យ​កណ្តាល (​ស​.​វ​ទី​១៥-១៦) ជា​សម័យ​ដែល​ខ្មែរ​ងាក​មក​គោរព​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ​វិញ ត្បិត​ប្រាសាទ​នេះ​ដើមឡើយ​ គឺ​សាង​ឧទ្ទិស​ដល់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​។

បច្ចុប្បន្ន ​មាន​ប្រជាជន​នៅ​ជុំវិញ​ទីនេះ តែងតែ​មក​បន់ស្រន់​សុំ​ទឹកភ្លៀង និង​បាន​ហៅ​ឈ្មោះ​ពុទ្ធ​បដិមា​ទាំងពីរ​អង្គ​នេះ​ថា «​លោកតា​សៅ​»៕​




Source: Kampuchea Thmey Daily

Post a Comment

0 Comments

Close Menu